tWyprawa2017

• Bałkany 2017 - dzień 16/16

Niedziela, 30 lipca 2017 | Komentarze 0

Dolatujemy do Warszawy chwilę po północy. Składamy rowery i śmigamy do swoich domów. Ja mam do zrobienia 33 ostatnie kilometry.

Na tej wyprawie zrobiliśmy 1202 km po całkiem górzystym terenie.
    TUTAJ znajduje się trasa całej wyprawy. :)

• Bałkany 2017 - dzień 15/16

Sobota, 29 lipca 2017 | Komentarze 0

Wzdłuż wybrzeża jedziemy do Splitu. Tam czekają na nas kartony na rowery. Zwiedzamy miasto, jemy ostatni wakacyjny obiad i jedziemy z kartonami 30km na lotnisko. Tam pakujemy rowery i czekamy na nasz samolot.

• Bałkany 2017 - dzień 14/16

Piątek, 28 lipca 2017 | Komentarze 0

Z rana jedziemy do Wodospadów Kravica. Miejscówka przednia, brak turystów, kąpiemy się i podziwiamy naturę.

Następnie jedziemy do granicy z Chorwacja. Dziwnie się czułem przekraczając tę granicę. Po jednej i drugiej stronię żyją przecież Ci sami ludzie - Chorwaci. Po południu znów jesteśmy nad Adriatykiem. Mijamy nadmorskie miejscowości - Podgora oraz Makarska. Wieczorem dojeżdżamy do Baška Voda.

Tutaj znajdujemy nasz ostatni rekordowo drogi nocleg. Płacimy po 20€ na głowę.

• Bałkany 2017 - dzień 13/16

Czwartek, 27 lipca 2017 | Komentarze 0

Rankiem odwiedzamy Blagaj, a w nim Tekiję, czyli dawny dom derwiszów (muzułmańskiego bractwa religijnego). Jest to zabytek architektury, a przede wszystkim kultury otomańskiej. Klasztor został wybudowany prawdopodobnie przed 1520r. W kolejnych wiekach był rozbudowywany i przebudowywany.

Obecny wygląd otrzymał w 1891r. Budynek wykorzystywany był na cele mieszkalne i modlitewne. Przy klasztorze znajduje się wywierzysko rzeki Buny (Vrelo rjeke Bune) – jest to jedno z najsilniejszych źródeł w Europie i przyrodniczy fenomen. Rzeka przez 19 km płynie pod ziemią, a w tej grocie woda wypływa z prędkością aż 43 tys. litrów na sekundę. Buna to lewy dopływ Neretwy, do której uchodzi 15 km poniżej Mostaru. Stała temperatura wody wynosi 10 stopni Celsjusza. Po zwiedzaniu wypiliśmy jeszcze boszniacką kawę i ruszyliśmy do Mostaru.

Wizytówką Mostaru jest Stary Most, który można znaleźć na wszelkich pamiątkach. Ukończony przez Turków w 1566 był symbolem pojednania Wschodu z Zachodem - zarówno chrześcijaństwa z islamem, jak i katolickich Chorwatów z prawosławnymi Serbami. Symbol ten celowo zniszczyła chorwacka armia podczas wojny bośniackiej 9 listopada 1993 roku. Zaraz po wojnie, w 1995 roku, przy wsparciu UNESCO i Banku Światowego, podjęto odbudowę mostu. Ponowne otwarcie miało miejsce w 2004 roku.

Wyjazd z Mostaru to wjazd na teren bośniackich Chorwatów. Kolejnym przystankiem jest Medziugorie, znane przede wszystkim, dzięki mającym się tutaj wydarzyć objawieniom maryjnym, cały czas badanym przez Kościół katolicki i do tej pory nieodrzuconym ani niepotwierdzonym.

Noclegujemy w namiotach na posesji miłej Chorwatki.

• Bałkany 2017 - dzień 12/16

Środa, 26 lipca 2017 | Komentarze 0

Bośnia i Hercegowina to kraj wieloetniczny. Wczoraj wjechaliśmy w rejon, gdzie żyją bośniaccy Serbowie (prawosławni). Jadąc w stronę Mostaru mijamy wiele prawosławnych kapliczek. Pod koniec dnia będziemy już u bośniackich Boszniaków (muzułmanie). Polecam obejrzeć materiał o wojnie w Bośni i Chorwacji, gdzie Piotr Ryczek opowiada o różnicach pomiędzy grupami etnicznymi, no i o całej wojnie.

• Bałkany 2017 - dzień 11/16

Wtorek, 25 lipca 2017 | Komentarze 0

Od rana ciśniemy do Dubrownika podziwiając piękny Adriatyk.

Przejeżdżamy przez małe miasteczka, w których próżno szukać sklepu. Dopiero na 28km trafiamy na sklepik. Zjadam rekordowo 3 słodkie bułki, batona i wypijam dwie mrożone kawy. To będzie lekką ręką 1500 kalorii. Nadal jestem głodny. Na całej wyprawie mam taki apetyt.

W Dubrowniku znów jesteśmy tylko na chwilę. Dojeżdżamy tam w sam środek dnia, największy upał. Tłumy ludzi przepędzają nas poza centrum, gdzie jemy pizzę. Potem następuje ewakuacja.

Wjeżdżamy do Bośni i Hercegowiny, a po chwili do Republiki Serbskiej (składowej Bośni i Hercegowiny).

Dojeżdżamy do sympatycznego miasteczka Trebinje, jemy pyszny posiłek w lokalnym barze. Zamawiamy karkówkę (przynajmniej Ci co jedzą mięso) w wielkiej bułce z dodatkiem cebuli. Do tego są różne pasty twarogowe. Śpimy w motelu. Pod wieczór lunął deszcz.

• Bałkany 2017 - dzień 10/16

Poniedziałek, 24 lipca 2017 | Komentarze 0

Z Cetyni, czarnogórskiego urokliwego i cichego miasteczka ruszyliśmy w rejony górskie na 1150 metrów.

Po pewnym czasie podjazdy się kończą, a my trafiamy trochę do innego świata, jak do ukrytej przed wszystkimi osady u podnóża gór Lovćen.

Są tu niewielkie domy, owce, polany, a wokół góry. W Njegusi widzimy małe stoiska z suszoną szynką i nalewkami. Nieopodal jest restauracja, w której jemy posiłek. Jedziemy dalej. Zbliżając się do Zatoki Kotorskiej robi się coraz bardziej gwarno.

Dojeżdżamy do 10km zjazdu składającego się z 25 serpentyn. Widok z góry jest boski. Zjeżdżamy do Kotoru, w którym jesteśmy tylko na chwilę, ze względu na ilość turystów. Miasto jest całkiem zakorkowane. Postanowiliśmy się ewakuować. Kolejne 12 kilometrów jedziemy przy samej zatoce.

Droga jest wąska i biegnie przy samej wąziutkiej plaży. Dalej przeprawiamy się promem do Kamenari.

25 km znów jedziemy przy zatoce. Na koniec dnia wjezdżamy do Chorwacji i 2km za granicą rozbijamy namioty w małym gaju oliwnym.

• Bałkany 2017 - dzień 9/16

Niedziela, 23 lipca 2017 | Komentarze 0

To był wymagający dzień. W rejony Bałkanów przyszło ocieplenie, więc zamiast 35 stopni w cieniu podróżujemy w temperaturze 45 stopni. Taka pogoda utrzyma się już do końca naszej wyprawy.

60 km pokonaliśmy w takim właśnie upale dojeżdżając do Podgoricy, stolicy Czarnogóry. Agata, Sandra i Łukasz postanowili odpocząć w parku, ja ze Sławkiem ruszyliśmy zwiedzić miasto. Była to dobra decyzja.

Pojechaliśmy nad rzekę, gdzie ochłodziliśmy się. Dalsza część trasy wiodła ruchliwą drogą pod górę. Cel jaki musieliśmy osiągnąć to miasteczko Cetynia.

Osiągnęliśmy go dopiero po 22:00 a Sandra dopiero po 23:00. Na szczęście z pomocą localsów udało się znaleźć o tej porze nocleg.

• Bałkany 2017 - dzień 8/16

Sobota, 22 lipca 2017 | Komentarze 0

Albańskie góry już za nami. Jesteśmy stosunkowo blisko Adriatyku. Podróżując po płaskim terenie zrobiliśmy 99 km dojeżdżając do kolejnej atrakcji jakim było Jezioro Szkoderskie, największy akwen śródlądowy na Półwyspie Bałkańskim, przez miejscowych nazywany Skadarsko blato ("bagno szkoderskie").

Położony zaledwie 25 km od Adriatyku. Od morza oddzielony jest masywem Rumija z najwyższym szczytem o wysokości 1595 m n.p.m. Sam zbiornik to w istocie dolina zatopiona przez przepływające rzeki krasowe.

Lustro jeziora położone jest na wysokości 6 m n.p.m., a głębokość sięga 5-8 m. Widok z brzegu był bezcenny, więc postanowiliśmy rozbić się nad samym jeziorem.

• Bałkany 2017 - dzień 7/16

Piątek, 21 lipca 2017 | Komentarze 0

Siódmego dnia wyprawy wjechaliśmy do Tirany. W mieście spory ruch samochodów, oczywiście nikt nie przestrzega przepisów, ale ma się wrażenie, że każdy kierowca uważa na innych uczestników ruchu. Przejeżdżając przez wielopasmowe rondo bez świateł czułem się bezpiecznie.

Ciężko zwiedzić duże miasto w pół dnia, dlatego skupiliśmy się na ścisłym centrum. Zwiedziliśmy też bunkier byłego dyktatora - Envera Hodży.

Więcej nt. bunkrów możecie obejrzeć tutaj: https://youtu.be/u_PjNLcuTmk oraz https://youtu.be/fDCAC1esHyE
    Wyjechaliśmy z Tirany kierując się do średniowiecznej twierdzy w Krui. Stanowi ona nie tylko zabytek kultury, ale także miejsce uświęcone historycznie dla Albańczyków, był bowiem siedzibą narodowego bohatera tego narodu - Skanderberga.

Po zjedzeniu obiadu zjechaliśmy z zamkowej góry do miasteczka Fushë-Krujë, gdzie ugościła nas albańska rodzina.